SKI, Svenskt kvalitetsindex, lanserar i år ett nytt index som fångar kundernas syn på sina leverantörers hållbarhetsarbete. I bankernas ranking hamnar sparbankerna i topp.
SKI Hållbarhetsindex är baserat på ny forskning och fångar kundens syn på om dess leverantör investerar med tanke på framtida generationer, strävar efter ekonomisk framgång utan att ge avkall på sociala och miljömässiga faktorer samt om leverantören tar samhällsansvar socialt, miljömässigt och ekonomiskt. I bankbranschen är det gruppen med Sparbanker som får högst kundbetyg på dessa frågor, med ett hållbarhetsindex på 73,0 från privatkunderna och 73,9 på företagssidan.
- Sparbankerna får i årets bankstudie högst betyg på både kundnöjdhet och hållbarhet av privat- såväl som företagskunderna, säger hållbarhetsanalytiker Karolina Kregert. De har en nära och relationsorienterad affärsmodell och investerar synligt i lokalsamhället vilket uppskattas av kunderna.
Som sparbank är vi såklart glada och stolta över dessa betyg som visar att det hållbarhetsarbete vi lägger ner ger resultat.