Våra tjänster

Säkerhet och bedrägerier

Säkerhet är viktigt och något vi lägger stort fokus på. Både för att du ska känna dig trygg och samtidigt skapa förståelse för hur du kan skydda dig mot bedrägerier. Du kan själv bidra genom att anpassa våra produkter efter dina specifika behov. På så sätt skapar vi – tillsammans – en hög säkerhet och minskar risken för bedrägeri.

Påverka din digitala säkerhet

Vet du om att du kan anpassa våra produkter och påverka din säkerhet när du gör dina bankärenden digitalt? Du kan göra val om beloppsgränser, internetköp och automatuttag.

Kvinna står och pratar i telefon på kontoret

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Säker identifiering

Vi har tagit fram säkra inloggningsmetoder för att du på ett säkert sätt ska kunna använda våra tjänster över telefon, mobil och internet. En säker identifiering innebär trygghet för dig som kund.

Tre personer håller om varandra och ler in i kameran

Sparkonto Plus – ökat skydd mot bedrägerier

Bedragare vill att du agerar snabbt. Med Sparkonto Plus skickas pengarna inte direkt vid överföringar i internetbanken och appen, vilket ger dig tid att tänka efter.

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du, och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Penningmålvakt, spelbedrägerier eller spionprogram? Bli inte lurad!

Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. Men de bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. Som ung är det inte minst dessa tre bedrägerier du ska passa dig för:

  • Att bli penningmålvakt.
  • Spelbedrägerier.
  • Spionprogram och datavirus.
Ung och smart

Banksäkerhet i vardagen

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11

Spärrtjänst

Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

Varning för falska BankID-sms

BankID varnar återigen för en ökning av falska sms, som ser ut att komma från dem eller InfoSMS. I sms:en kan det till exempel stå: 

"Ditt BankID måste förnyas inom 24 timmar. Förnya här: https://bankid-aktivering.com"

Länken leder till olika sidor där användaren blir uppmanad att skriva in sitt personnummer. Det avslutas med att du ska bekräfta via din bankdosa.

När det gäller sms, generellt sett, så var alltid försiktig med att klicka på okända länkar eller om du ombeds ringa ett nummer. Kolla alltid upp att numret går rätt!

Mer om säkerhet

Så motverkar vi penningtvätt och terroristfinansiering

Att motverka penningtvätt och terroristfinansiering är prioriterade områden för oss. Penningtvätt och finansiering av terrorism är ett stort hot mot finanssektorns stabilitet och rykte. Som bank måste vi kunna identifiera och försöka förstå riskerna med penningtvätt och finansiering av terrorism för att klara av att implementera förebyggande åtgärder.

Frågor?

Har du frågor om hur du använder dina tjänster på ett säkert sätt? Välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss