När du använder bankkort Business dras alltid beloppet direkt från företagets konto i banken. Hur och var du använt kortet syns på kontoutdraget företaget får från banken. Du eller den som sköter bokföringen kan stämma av alla poster mot de kvitton du fått under perioden. Har du använt kortet utomlands redovisas även det utländska beloppet. Bankkort Business fungerar i alla svenska bankers automater och i de allra flesta utomlands.
Bankkort Business
- Slipp trassel med kontanter - när ni betalar med kortet dras pengarna direkt från företagets konto
- Få en enklare bokföring
- Hantera era kort enkelt i internetbanken

Hantera bankkort Business digitalt
Glömt koden eller trasigt kort
Om kortet är skadat och inte fungerar eller om du glömt din PIN-kod beställer du ett ersättningskort med ny PIN-kod.
-
Logga in och välj ”Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort det gäller
-
Klicka på länken ”Beställ ersättningskort”
-
Kontrollera, godkänn och signera
Efter godkänd beställning skickas kort och PIN-kod i separata kuvert till den adress kortinnehavaren anmält.
Beställ kort till kollega
Om du har ett kortavtal kan du beställa ett bankkort Business till en kollega.
-
Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal det nya kortet ska kopplas till
-
Klicka på länken ”Beställ nytt företagskort”
-
Fyll i formuläret
-
Kontrollera, godkänn och signera
Efter godkänd beställning skickas kort och PIN-kod i separata kuvert till den adress kortinnehavaren anmält.
Aktivera kort
Du som har internetbank aktiverar nya kort i internetbanken eller appen.
-
Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort det gäller. Det står intill kortet om det behöver aktiveras
-
Fyll i utgångsdatum och klicka på “Aktivera”
Om du saknar internetbanksavtal eller ska aktivera ett ersättningskort, gör du det genom en första transaktion i butik eller i någon av bankomats automater.
Slå av eller på internetköp
Nya företagskort distribueras med internetköp påslaget. Du kan enkelt slå av internetköp som behörighetsadministratör.
-
Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort det gäller.
-
Slå av/på internetköp
För att kortinnehavaren ska kunna använda sitt kort på nätet behöver kortet först aktiveras.
Ändra limit
Du väljer limit när kortet läggs upp för första gången. Du kan när som helst ändra limiten.
-
Logga in och välj ”Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort du vill ändra limit för
-
Klicka på länken "Ändra limit"
-
Ändra limit
-
Kontrollera, godkänn och signera
Möjligheten att betala med ditt kort i Belarus är begränsad
På grund av rådande omständigheter och sanktioner mot Ryssland och delar av Ukraina går det sedan tidigare inte att göra kortbetalningar eller ta ut kontanter i uttagsautomat inom dessa områden. Till följd av den fortsatta situationen med sanktioner i området kommer möjligheten att betala med kort i Belarus begränsas allt mer. Du kan därför inte längre räkna med att ditt kort fungerar att betala med i Belarus. Planerar du att besöka Belarus behöver du undersöka hur betalning kan ske i landet.
Vi hjälper dig
Spärra ditt kort
Ring oss direkt och spärra ditt kort - vi har öppet varje dag, dygnet runt.
Ring 08-411 10 11 för att spärra ditt kort
Ring +46-8-411 10 20 för att spärra ditt kort från utlandet