Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Frågesnack

Varför finns lagen om penningtvätt, vad frågar vi om och varför får jag frågor i internetbanken eller appen? Därför ställer vi frågor när du besöker ett bankkontor, per brev eller i internetbanken och appen. I detta program förklarar Bank-Claes vikten av de frågor vi ställer om din ekonomi.

Tips och råd

Låna inte ut ditt kontonummer till okända

För att kunna flytta pengar som stulits från personer som utsatts för internetbedrägerier eller andra typer av bedrägerier behöver bedragarna tillgång till existerande bankkonton. Genom annonser på webbplatser och via e-postmeddelanden luras svenska bankkunder att låna ut sina kontonummer. Den som lånar ut sitt kontonummer kan komma att medverka till en brottslig handling.

Därför ställer banken frågor

När du besöker banken på ett av våra kontor, via telefon eller via våra digitala tjänster händer det att vi ställer frågor om dig och din ekonomi. Detta gör vi för att följa lagar som motverkar penningtvätt och för att skydda dig som kund.
Ta del av exempel på frågor och varför vi ställer dem.

Därför ställer vi frågor

Så skyddar du ditt barn från att bli penningmålvakt

Kriminella försöker rekrytera ungdomar att tvätta pengar som kommer från brott. De luras, lockas eller tvingas att flytta, ta ut eller föra över pengar via sina bankkonton. Skydda ditt barn från att bli en penningmålvakt.

Penningmålvakt (polisen.se)